Instrukcja zdalnego nauczania !

Instrukcja Zdalnego Nauczania

Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Jeżewie

§ 1

Treści nauczania

  1. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do uzgodnienia z dyrekcją szkoły tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach.

  2. Treści na okres 25.03.2020 r. do 27.03.2020 r. przekazujemy zgodnie z wypracowanym harmonogramem z jednodniowym wyprzedzeniem

  3. Treści na dalszy okres przekazujemy w każdy dzień poprzedzający dzień wysłania.

  4. Treści przekazujemy za pomocą Dziennika Librus na konta dyrekcji

  5. Nauczyciele i specjaliści, realizując naukę na odległość, zobowiązani są do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

  6. Nauczyciele prowadzący zajęcia specjalistyczne zobowiązani są do informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji w celu wsparcia ucznia.

§ 2

Monitorowanie postępów nauczania oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocen.

  1. Ocenie podlegać będą treści z którymi uczniowie zostali zapoznani, w tym również nowy materiał z uwzględnieniem realizacji treści podstawy programowej od dnia 25.03.2020r.

  2. Przy ocenianiu zastosowanie mają Zasady Szkolnego Oceniania.

  3. Oceny pracy ucznia dokonuje się w oparciu o Zasady Szkolnego Oceniania w zakresie uwzględniającym formy aktywności możliwe do zastosowania w zdalnym nauczaniu
    z uwzględnieniem możliwości dostępu ucznia do komputera, Internetu oraz urządzeń telekomunikacyjnych, takie jak:

  • Sprawdziany zdalne

  • Kartkówki

  • Odpowiedzi ustne (wideo-rozmowa, skype, messenger)

  • Samodzielna praca (aktywność)

  • Praca domowa

Nauczyciel określa w ustaleniu z uczniem/rodzicem czas, formę, zakres materiału, sposób przeprowadzenia i sposób odesłania pracy, który będzie podlegał ocenie zdalnej.

4. Oceny zamieszcza się w dzienniku elektronicznym Librus .

5. Zaleca się aby uzyskać minimalną liczbę ocen niezbędną do dokonania klasyfikacji (język polski: co najmniej 7 w semestrze, matematyka: co najmniej 6 w semestrze, pozostałe przedmioty, co najmniej 3 w semestrze przy jednej godzinie lekcyjnej).
6. W szczególnych przypadkach (brak dostępu do Internetu, komputera lub urządzeń telekomunikacyjnych) dopuszczalne jest gromadzenie prac ucznia, które będą ocenione po powrocie do szkoły.

7. Uczeń ma prawo poprawić ocenę otrzymaną zdalnie zgodnie z ZSO

Organizacja i dokumentowanie zdalnego nauczania

  1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed zawieszeniem zajęć edukacyjnych tygodniowym rozkładem zajęć (planem lekcji).

  2. W tygodniowym cyklu zajęć należy uwzględnić dostępność ucznia do Internetu i urządzeń telekomunikacyjnych.

  3. Uczniom (rodzicom), którzy nie posiadają dostępu do Internetu i odpowiednich urządzeń telekomunikacyjnych, nauczyciel przygotowuje materiały na cały tydzień i przekazuje w wersji elektronicznej na adres spjezewo@wp.pl – materiały zostaną wydrukowane
    w szkole i przekazane uczniom przez sekretariat.

  4. Uczniowie (rodzice), którzy nie posiadają dostępu do Internetu i odpowiednich urządzeń telekomunikacyjnych, dostarczają zadane prace w wersji papierowej do sekretariatu szkoły, które sekretariat przekaże nauczycielowi w formie scanu na adres e-mail.

  5. Realizację zajęć o których mowa w pkt. 1 nauczyciel dokumentuje:

  1. wpisami tematów do Librusa zgodnie z planem lekcji, zaznaczając obecność wszystkim uczniom. Przy temacie uwzględniamy realizację treści z podstawy programowej.

  2. gromadzeniem własnej dokumentacji potwierdzającej podejmowane aktywności w procesie zdalnego nauczania – teczka nauczyciela zawierająca dokumentację potwierdzającą:

  1. realizację podstawy programowej,

  2. zakres treści nauczania,

  3. równomierne obciążenie uczniów treściami w poszczególnych dniach tygodnia,

  4. zakres prac do samodzielnego wykonania z uwzględnieniem zalecenia MKO dotyczącego nadmiernego obciążania uczniów przekazywanymi zadaniami,

  5. kontakty z uczniami zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć,

  6. kontakty z rodzicami/opiekunami prawnymi zgodnie z harmonogramem

  7. źródła (np. platformy edukacyjne, portale internetowe, programy tv, lektury, podręczniki itp.,),

  8. formę komunikacji z uczniem lub rodzicem (Librus, komunikatory np. Messenger, kontakty telefoniczne, inne)

  9. inna dokumentację nie opisaną w pkt 2 lit. a-h.

  1. cześć dokumentacji w teczce mogą stanowić notatki służbowe potwierdzające podjęte przez nauczyciela aktywności.

§ 4

Metody i techniki zdalnego nauczania

  1. Zaleca się korzystanie z następujących platform edukacyjnych:

  1. https://epodreczniki.pl/

  2. https://www.cke.gov.pl/

  3. https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

  4. https://www.eduelo.pl/

  5. https://learningApps.org

  1. Dopuszcza się inne platformy edukacyjne wybrane przez nauczyciela.

  2. Nauczyciele mogą korzystać z:

  1. podręczników,

  2. programów tv,

  3. lektur,

  4. filmów edukacyjnych.

  5. prezentacji multimedialnych,

  6. plików dźwiękowych,

  7. innych nie wymienionych w ust. 3 pkt 1-6

  1. Przy innych niż wskazane w ust. 1 zasobach internetowych należy uwzględnić bezpieczeństwo ucznia w sieci z uwzględnieniem eliminowania niewłaściwych treści.

  2. Komunikowanie odbywać się będzie przez:

  1. Librus,

  2. pocztę elektroniczną,

  3. komunikatory społecznościowe,

  4. kontakt telefoniczny,

  5. spotkania w czasie rzeczywistym „live”

  6. przekazywanie materiałów edukacyjnych w wersji papierowej

§ 5

  1. Dyrekcja ustala konsultacje dla uczniów i rodziców określając formę i termin.

  2. Od dnia 26.03.2020 r. nauczyciele realizują harmonogram konsultacji w terminach
    i godzinach wyznaczonych przez dyrekcję za pomocą Librus, poczty elektronicznej lub telefonu.

§ 6

Jeśli zaistnieje konieczność modyfikacji programu nauczania nauczyciele zgłaszają powyższe dyrektorowi szkoły, czego efektem musi być modyfikacja szkolnego zestawu programów nauczania lub szkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego

§ 7

  1. Praca zdalna uczniów musi uwzględniać zasady bezpiecznego i higienicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną.

  2. Praca zdalna powinna uwzględniać:

  1. możliwości psychofizyczne ucznia;

  2. wiek i etap edukacyjny;

  3. czas korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną;

  4. równomierne obciążenie ucznia w poszczególnych tygodniach;

  5. możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;

  6. łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;

  7. ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.

§ 8

Klasyfikacja i promocja

  1. Dopuszcza się klasyfikowanie i promowanie zdalne zgodnie z Zasadami Szkolnego Oceniania.

§ 9

Ocena z zachowania

  1. Dopuszcza się zdalne ocenianie zachowania ucznia z zachowaniem ogólnych
    i szczegółowych kryteriów oceny zachowania zgodnie z Zasadami Szkolnego Oceniania, możliwych do zastosowania w zdalnej ocenie zachowania z uwzględnieniem opinii rodzica.